EK klootschieten met KV de Brink deel 1

Op de eerste wedstrijddag van het Europese kampioenschap klootschieten kwamen voor de Brink Julian Broekhuis en Cisse Luft in actie.

Julian Broekhuis begon sterk aan zijn EK met een uitstekend schot. Zijn tweede was iets minder, maar de daarop volgende schoten waren allemaal goed. Met zijn tegenstanders uit Duitsland en Ierland ging hij lang de strijd, de Italiaan was al gezien. Bij het achtste schot liet Julian de kloot te vroeg los en had hij een minder schot. Zijn 9e en 10 e schot waren weer prima. Hij sloot af met 888 meter en in de eindrangschikking een 12e plaats.

Prachtige vijfde plek Cisse Luft

In de laatste groep mocht Cisse Luft aantreden en zijn start maken aan het EK. Cisse begon ook geweldig met 114 meter met zijn opening schot en nam gelijk de leiding van zijn groep. Alle schoten plaatste hij goed en zelfs langs het schapenpad waar de baan ongelijk was koos hij zijn eigen pad en schoot prima naar zijn aanwijzers. In gevecht met de Duitser Timon Claassens van de FKV, de Ier Tommy O’Sullivan had een voorsprong van 50 meter, bleef Cisse super goed doorschieten. Na 10 prima schoten behaalde hij 1032,55 meter en een zeer verdienstelijke 5e plaats.

Goede omstandigheden Op donderdag, Hemelvaartsdag, werd het EK officieel geopend. De volksliederen werden gespeeld en vervolgens trokken alle deelnemers door het plaatsje Meldorf. De veldbaan tussen het wad van de Noordzee en de dijk, lag er ondanks de regen en het schapenpaadje prima bij. Van de aanwezige harde wind hadden de schutters niet echt veel last, omdat deze mee was. Mede dankzij de vele toeschouwers die gekomen zijn vanuit KV de Brink, hebben de jongens een prima wedstrijd geschoten.

Vandaag op zaterdag komen alle drie (Julian, Cisse en Tim Hendriks) de jongens van de Brink in actie op het onderdeel zetten. De Duitsers zijn hierin echt goed en dat is hun topprogramma. De Nederlandse jongens gaan hun best doen om op dit podium hun eigen record aan te scherpen.

Overige resultaten Bij de mannen moet er nog een jury beslissing genomen worden omdat er een bezwaar is gemaakt. Deze wedstrijd was overigens super spannend. Na negen schoten lagen de FKV Duitser de Ier en Rob Scholten maar 2 meter uit elkaar. Het laatste schot moest de beslissing brengen en hier moest de jury ingrijpen doordat onzeker was of een toeschouwer een kloot geraakt had. Er is nu een voorlopige uitslag. Bij de dames was Silke Tulk oppermachtig. Bij de meisjes haalde Nederland tot nu toe twee medailles.

74 weergaven