EK klootschieten met KV de Brink deel 2

De jeugd van KV De Brink, Tim Hendriks, Julian Broekhuis en Cisse Luft, maar ook de al meer ervaren Jochem Wennink hebben veel kunnen leren op het EK klootschieten in Meldorf in Duitsland. Ze nemen een schat aan ervaringen mee naar Nederland om deze verder in hun ‘klootschiet’ leven toe te passen.

Zetten; standkampf; lofting Na de successen op het veld vonden er op zaterdag de zetwedstrijden in het stadion van Meldorf plaats. In het Duits noemen ze dit onderdeel standkampf en in het Iers lofting. Dit houdt in dat de afstand telt van waar je de kloot van 475 gram los laat tot op het moment dat hij de grond raakt. De wedstrijd gaat over 3 schoten,

waarbij alle afstanden meetellen. Dat betekent dat je niet alleen over de techniek en kracht moet beschikken maar ook nog eens zo constant mogelijk moet gooien. Voor de Duitsers is dit het topstuk van het EK. De Hoslteiners draaien om hun as, bijna gelijkend op het kogelslingeren en de Ostfriesen maken gebruik van een schans. Ontzettend mooi om de verschillende technieken te zien. Het wereldrecord staat op 106 meter van Stefan Albarus. Tim Hendriks wist zijn drie schoten op een geweldige goede manier te gooien en behaalde met een afstand van 161,20 meter over drie schoten een mooie 11e plek. De 14e plek was een prooi voor Julian Broekhuis en Cisse Luft behaalde een 16e plaats. Het lukte team Nederland om ereprijzen te veroveren.

Prachtige vierde plek Julian Broekhuis Op zondag stonden de wedstrijden op straat op het programma. Er werd geschoten met een stalen kloot van 800 gram en een diameter van 58 mm. Een mooie brede straat, perfect geschikt voor de allround klootschieter, vormde het wedstrijdparcours. Tijdens de trainingen werden al schoten van 300 meter gehaald. Traditioneel is dit normaliter de wedstrijd voor de Ieren, maar de geschiedenis leert dat iedereen een kans maakt op straat. Julian Broekhuis mocht aantreden als derde Nederlander. Hij begon met een mooie 125 meter. Ook de daaropvolgende schoten plaatste Julian allemaal goed en werden er gigantische schoten geproduceerd. Na 5 schoten lag Julian op 896 meter, na 7 schoten 1242 meter en uiteindelijk haalde hij in 10 schoten een afstand van 1792,10 meter. Bijna 180 meter per schot. Onwaarschijnlijk goed. Julian behaalde hiermee een prachtige vierde plaats.

Ook Tim Hendriks ging van start op dit mooie wedstrijdparcours. De jongeman in vorm. Achteraf bleek het helaas niet zijn dag te zijn. Na 3 schoten lag hij op 465 meter. Dat was een heel goed begin. Door schoten net niet goed genoeg te plaatsen, kon hij niet de afstanden halen, die bij hem passen. Anderen lukte dat wel. Maar Tim altijd positief en met zoveel trainingsuren in zijn armen en benen zette door en behaald met 1374 meter alsnog een verdienstelijke 10e plaats. De jonge Ier Darragh Dempsey behaalde de Europese titel met een afstand van 2143 meter. Hiermee zou jij derde geworden zijn bij de senioren. Een ongelofelijke afstand. Bij de senioren was het Jochem Wennink, die de kleuren van Nederland mocht verdedigen en natuurlijk van Ootmarsum en KV de Brink. Jochem begon aardig aan de wedstrijd, maar niet super en dat was eigenlijk de hele wedstrijd zo. Het ene schot werd te hoog geplaatst, het andere te laag of met ongewenst effect en af en toe was er een superlang schot bij. Ondanks de aanmoedigingen van de vele meegereisde supporters lukt het hem niet om na de wedstrijd tevreden te kunnen zijn. Hij behaalde met 1637,55 meter de 30e plaats. Ook hier was het een Ier, Seamus Sexton, die de titel behaalde met een record op deze straat door in 10 schoten 2323,90 te schieten!! Ruim 232 meter per schot!!

Het weekend verliep verder prima. De sporters, supporters, KV de Brink en de Nederlandse klootschietbond kunnen alleen maar zeggen dat de mooie klootschietsport weer op de kaart is gezet. Klootschieten de oudste sport van Nederland, springlevend!